FAHREDDİN PAŞA VE ERMENİ MESELESİ,
BÖLÜM 1
FAHREDDİN PAŞA VE ERMENİ MESELESİ
Yazar: Kursistemin başkanı
Kategori: haber blog kursistem
07 Temmuz 2016
FAHREDDİN PAŞA VE ERMENİ MESELESİ,
Fahreddin Paşa, devlete isyan ederek asayişi bozan ve masum insanları katleden Ermenilerin isyanlarını bastırmış olması dolayısıyla haksız yere Ermeni düşmanı olarak suçlanmıştır. Vatanperver ve vazifeşinas bir Osmanlı subayı olarak hizmet eden Fahreddin Paşa yalnız suçlanmakla kalmamış, Ermeni Komita Merkezi tarafından kara listeye alınarak öldürülmesine karar verilmişti…
New York Times’ta “Ermenilerin kendi suçu” başlığıyla yayınlanan, Ermenilerin Türklere karşı isyan ederek Türklerin karşılık vermelerine sebep olduklarını anlatan haber, 29 Eylül 1915
Osmanlı Devleti Birinci Dünya Savaşı başlayınca seferberlik ilan etmişti. 17
Ağustos 1914’te 12. Kolordu kumandanlığına tayin edilen Fahreddin Paşa, bu
tarihlerde seferberlik gereği Musul’da bulunan kolordusunu, aldığı emir icabı
Haleb’e nakletti. Fahreddin Paşa, 26 Ocak 1915’te 12. Kolordu’daki vazifesine
ilaveten Baskumandanlık tarafından karargâhı Şam’da bulunan 4. Ordu kumandan vekilliğine getirilmişti.
Savaş şırasında Osmanlı Devleti, Mısır’daki İngiliz kuvvetlerine karsı bir cephe
açmaya karar vermişti. Mısır seferinin kumandanı Cemal Pasa bu harekât için
çeşitli hazırlıklar yapıyordu. Gerekli olan kuvvet, cephane ve malzeme hakkında
21 Temmuz 1915 tarihinde Başkumandanlık Vekâleti’ne verdiği bir raporda Cemal Paşa şöyle diyordu: “Suriye’de sabit kuvvetlerin kumandanlığına 12. Kolordu Kumandam Fahri Paşa en münasibidir. 12. Kolordu Erkân-I Harbiye Reisi Kont Volfskel ’yeBseyyar orduda istihdam edeceğinden. Fahri Paşa için muktedir bir erkân-ı harp reisi lâzımdır.” Bu rapordan da anlaşıldığı üzere. Fahri Paşa 4. Ordu kumandan vekili ve 12. Kolordu kumandanı sıfatıyla 8. Kolordu’nun Suriye’de kalan kısımlarıyla birlikte mıntıkanın (Kudüs hariç) savunması, iç ve dış güvenliği ile görevlen- dirilmiştir. o, kolordusuyla Mıstr seferine
katılmayacak,menzil işleriyle uğraşmayacak, sadece Suriye’nin asayiş ve
huzurundan mesul olacaktı.
Ermeni Tehciri Sırasındaki Görevleri
Osmanlı Devleti’nin bilhassa Doğu Anadolu bölgesinde bulunan Ermeniler uzun bir süreden beri İngiliz, Fransız, Rus ve Amerikalılar tarafından kışkırtılmak taydı. Bunlar, Birinci Dünya Savaşı’na kadar Osmanlı Devleti aleyhine çeşitli isyanlar ve zararlı faaliyetlerde bulunmuşlardı. Savaşa girilmesinin hemen ardından Ermeniler başta Ruslar olmak üzere düşmanla işbirliği yapmışlardı. Ermenilerin bu faaliyetlerine karşı cephe gerisi güvenliğinin sağlanması gerekiyordu. Bu gaye ile Ermenilerin 4. Ordu’nun yetki sahasındaki Suriye bölgesine göç ettirilmesi kararlaştırıldı (27 Mayıs 1915). Tehcir kararının alınmasından sonra da Ermenilerin isyanları artarak devam etti. Ermenilerin iskân bölgesinin sorumlusu olan Fahreddin Paşa, bölgesinde meydana gelen bazı isyanların bastırılmasında görev almıştı.
Ermenilerin Zeytun (Siileymanlı) İsyanları
Zeytun’da ilk Ermeni isyanı 1867’de ortaya çıkmıştı. Zeytun Ermenileri Birinci
Dünya Savaşı’na kadar defalarca devlete isyan etmişlerdi. Daha savaş başlamadan önce güvenlik kuvvetlerine karşı direniş halindeydiler. Yine 22 Nisan 1914 tarihinde Ermeniler bir evde saklanan sekiz eşkıyanın yakalanması için
görevlendirilen jandarmalara silah ve taşlarla karşılık vererek suçluların
yakalanmasına izin vermemişlerdi. 10 Ağustos 1914 tahinde Zeytunlular askere
çağırıldı. Burada yaşayan Ermeniler askere gitmeyi kabul etmeyerek dağa
çıktılar. Ermeni çeteleri 30 Ağustos 1914’te Zeytun Askerlik Şubesi’nden
köylerine dönmekte olan yüzü aşkın Andırınlı Müslümanı soyup, birçoğunu
öldürdüler. Aynı günlerde kırk kişilik bir Ermeni çetesi de Zeytun’a bir saat
uzaklıkta yirmi bir Türk yolcusuna saldırıp 12.000 kuruşlarını gasp ettiler.
Ankara ve Yozgat çevresinde faaliyet gösteren Ermeni çetelerinden bir grup
Birine¡ Dünya Savaşı’mn başlamasından sonra Osmanlı Devleti’nin seferberlik
kararma uymayan Ermeniler birçok yerde görüldüğü gibi Zeytun’da da askere
gitmeyi ve vergi vermeyi reddetmişlerdi. Zeytun ؛nirelinemrEbu kadar ce-
saretlendiren şey, Rus Kafkas orduları komutanından silah ve cephane desteği
almalarıydı. Yine Zeytun’da bazı asker kaçağı Ermeniler hapishaneye hücum
ederek, jandarmalarla yaptıkları çatışmalarda birkaç eri şehid ettiler.
Hapishaneyi basan Ermeni saldırganların kimlikleri tespit edildiğinde şiddetle
cezadırılacaklardı.
Zeytunlu Ermeniler bu hadiselerden büyük bir telaşa kapılarak İstanbul Ermeni
Patrikhanesi ve Sis Katagigosluğu’na telgraflar çektiler. Bu telgraflarda bazı
Ermeni ileri gelenleri büyük bir telaş içinde hapishane baskınının bir kaç
uygunsuz şahıs tarafından işlendiğini ve bütün Ermeni halkının hükümete karşı
sadık ve bağlı olduğunu beyan ettiler. Bu istekler üzerine Ermenilerin
samimiyetlerine inanılarak suçluların cezalandırılmasından vazgeçildi (14 Mart
1915). Ayrıca hükümet, suçluları cezalandırma hakkının yalnız devlete ait
olduğunu vurgulayarak, bu vesile ile halktan hiç kimsenin Ermenilere ve diğer
vatandaşlara karşı teçavüzkâr ve aşağılayıcı davranışlarda bulunmamasını
yetkililere tebliğ etti. Hükümetin bu yumuşak tavrına rağmen Ermeni isyancılar
18 Mart 1915 tarihinde Tekke (Tekye) Manastırı’na toplanarak isyan ettiler. 25
Mart’ta, manastırdaki 500-600 Ermeni ile yapılan çatışmada asker ve
jandarmalardan on ikisi hafif olmak üzere yirmi altısı yaralanmış, bir binbaşı
ve sekiz asker şehîd olmuştu. Eşkıyadan otuz yedi ölü ve yüz kadar yaralı vardı.
1 Mart günü Zeytun’da toplanan Ermeniler, köylerine dağıtılmış ve ertesi gün
kasabada genel bir arama yapılarak beş eşkıya, on altı şüpheli şahıs
tutuklanmıştı. Bu aramalarda birçok silah, barut ve zararlı evraklar
bulunmuştur. Bu harekât etrafta tesirini göstermiş, 300 kadar Ermeni eşkıya
kendiliğinden güvenlik kuvvetlerine teslim olmuştu. 2 Nisan’da kasabanın dört
saat güneybatısında yer alan Ali Kayası ve Sultandağı mevkilerine toplanan
Ermeni direnişçilere karşı Zeytun’dan top takviyeli bir müfreze gön- derilmişti.
Bu sırada bölgede Binbaşı Hurşid Bey kumandasında 22. Alay’ın bir nizamiye
taburu, Halep Müretteb Fırkası’na mensup üç depo taburu, iki süvari bölüğü ile
iki cebel topu bulunuyordu. Ayrıca 4. Ordu Kumandam Cemal Paşa, Maraş’a gidecek olan Fahreddin Paşa’ya gerekli olursa o çevredeki askeri birliklerin artırılması emrini vermişti (5 Nisan 1915). Zeytun’daki bu gelişmeler. Ermeni patrikliğini harekete geçirmişti. Patrik, bazı yanlış bilgilerle OsmanlI Başkumandanlık vekaleti’ne yaptığı başvuruda güvenlik kuvvetlerini suçluyordu. Buna mukabil, Başkumandanlık tarafından 8 Nisan 1915 tarihinde verilen cevabi yazıda; patriğin iddialarımn doğru olmadığı. Ermeni milletine güvenildiği fakat yabancıların iğfallerine kanmış bazı Ermenilerin de bulun- duğu, yabancı oyunlarına kananlara karşı hükümetin, vatanı korumak için en sert tedbirleri alaeağı vurgulanıyordu.
Aynı günlerde Osmanlı hükümeti, OsmanlI ordularının dünya devletlerine karşı
savaştığı bir sırada isyan ederek dâhil! bir cephe açan Zeytun Ermenilerinin
Konya’ya göç ettirilmelerini teklif etti ve netieede Zeytun ve Maraş’ta zararlı
faaliyetlerde bulunan Ermenilerin Konya taraflarına göç ettirilmelerine karar verildi.
Fransız ve Ermenilere karşı Adana ve civarında mücadele eden Kuva-yı Milliye askerleri
Ermenilerin yol esnasında ve gittikleri yerlerde istirahatlarımn temin edilmesi
hususunda her türlü tedbir alınmıştı. Maraş’tan Konya’ya üç yüz Ermeni ailesi
gönderildi. Bunlar Karapınar ve Sultaniye eivarında iskân edildi, isyan etmeyi
adeta alışkanlık haline getirmiş Zeytun ve Maraş Ermenilerinin Konya’ya iskânı,
o civardaki Ermenilerle işbirliği yapmalarından endişe edilerek bir süre sonra
durduruldu, o yıllarda Konya’da bulunan Dr. Dodd, şehre gelen Ermenilerin 1000 kişi kadar olduğunu belirtmektedir. OsmanlI Hükümeti’nin Zeytun tehcirinde rahatlığını gösteren en önemli delillerden biri de, Konya ya iskân edilen Ermenilere yardım etmek isteyen Amerikan Heyeti’ne 10 Haziran 1915’te iskân mıntıkasına gitme izni vermesidir. Nitekim kısa bir süre sonra İskenderun,
Dörtyol, Adana, Haçin (Saimbeyli), Zeytun, Sis (Kozan) gibi yerlerden göç
ettirilmesi gereken Ermenilerin Haleb’in güneydoğusu ile Zor ve Urfa havali-
sine yerleştirilmesi kararlaştırıldı (24 Nisan 1915).
OsmanlI hükümeti başlangıçta Zeytun bölgesinden yalmzea isyan eden Ermenileri tehcir etmişti. Fakat 9 Mayıs’ta Zeytun’daki Ermenilerin tamamının göç ettirilmesi emredildi. Maras’ta alınan bütün tedbirlere rağmen Ermeni hadisele- rinin önü kınamıyordu.
Bu defa da tehcir edilmelerine karar verilen Fındıcak/Fmdıcık ve Dönüklü köyü
Frm enileri ken- dilerini yeni iskân merkezlerine götürecek olan yirmi kadar
jandarmaya silahla karşılık vererek köylerini ateşe verdiler. Zeytun ve Haçin
eşkıyası burada toplanmış ve rast geldikleri köyleri yakarak, ahalisini
katletmeye başlamışlardı. Bölgede görevli 132. Alay kumandanıyla Maras
Mutasarrıfı Fethi Bey karışıklığı önlemeye çalışıyorlardı (29 Temmuz 1915).
Maras’ın Fındıcak köyünde toplanan ve burayı tahkim eden 400 kadar Ermeni eşkıya yeni bir isyan başlattı. Eşkıyalar birkaç gün içerlsindç çevredeki Müslüman köylerde birçok Müslüman’ın evini yakmış, ondan fazla ؛’namülsüM katletmiş ve yalamıştı. Bu direnişi basttrmak için görevlendirilen 132. Alay ile Ermeniler arastnda 1 Ağustos 1915 tarihinde yaptlan çattşmadajandarmadan iki şehit ve üç yaralı vardı. OsmanlI hükümeti isyanı bir an önce bitirmek için 132. Alay’a takviye olarak bir nizamiye taburu ile bir cebel takımını Adana Valisi Hakkı Bey’in emrinde bölgeye gönderdi. Valiye verilen emirde eşkıyanın imhası
sırasında, Müslümanların işe karıştırılmaması ve devlete bağlı Ermenilerin
incitilnıemesini hatırlatıldı. Fındıcak’ta meydana gelen bu Ermeni olaylart
Sivas vilayetinden sevk ve iskân edilecek 4000 haneden fazla Ermeni’nin de artık güvenli olmayan Maraş yoluyla değil Elbistan üzerinden gönderilmelerine sebep oldu (3 Ağustos 1915).
Amerikan Milli Ermeni Savunma Komitesi Başkanı Miran Seraslan ve maiyetinin
Ingiliz Dışişleri Bakanlığı’na gönderdiği mektupta; Kilikyaya gönüllü sevk etmek
için hazırlık yaptıkları, oradaki Ermenilerin Sis, Haçin, Zeytun, Fırnıs(
Maraş’ta köy), Maras ve Fmdıcak’ta isyan bayrağı açarak Toroslar’dan Akdeniz’e
kadar bir savaş sahası oluşturacakları, böylece Türklerin Mısır’a doğru
ilerlemelerine engel olunabileceği bildirilmekteydi. OsmanlI hükümetinin yabancı devletlerin bütün kışkırtmalarına rağmen Zeytun Ermenilerinin savaş sırasında ülke içinde bir cephe açmalarım önlemiş oldu.
Zeytun Ermenileri Birinci Dünya Savaşına kadar defalarca devlete isyan
etmişlerdi. Daha savaş başlamadan önce güvenlik kuvvetlerine karşı direniş
halindeydiler
Ermenilerin Urfa isyanı ve Fahreddin Paşa Maraşın Fındıcak köyünde toplanan ve burayı tahkim eden 400 kadar Ermeni eşkıya yeni bir isyan başlattı. Eşkıyalar birkaç gün içerisinde çevredeki Müslüman köylerde birçok Müslüman evini yakmış, ondan fazla Müslüman’ı katletmiş ve yaralamıştı
19. yüzyılın son çeyreğinden itibaren Urfa ve çevresi Fransız, Italyan,
Ispanyol, Alman, isviçreli ve Amerikan misyonerlerin yoğun faaliyet sahalarından biri haline geldi, brfa’mn misyonerlerin ilgi odağı olmasındaki en önemli sebeplerden biri şehrin kavm! etnik ve kültür yapısındaki çeşitlilikti, Osmanlı Devleti’nin birçok yerinde olduğu gibi Urfa şehrinde de Türk, Kürt, Arap, Ermeni, Rum, Süryani ve Yahudi unsurlar ile birçok din ve mezhep mensubu yaşamaktaydı. Misyonerler açtıkları okullarda bu yapıya uygun olarak Türkçe, Fransızca, Arapça ve Ermeniçe olmak üzere dört dilde eğitim yapıyorlardı.
Medine dağlarında harekât sırasında karargah mensuplarıyla mela. Ortada Fahreddin Pa§a, sol başta Albay Ali Necip Bey.
1914 yılına gelindiğinde misyonerler tarafından eğitilen ve desteklenen
Ermeniler sistemli bir şekilde, özellikle Halep yoluyla silahlanmışlardı. Bu
yıllarda Urfa Sancağı’nda 149.384 Müslüman’a karşılık 18.370 Ermeni ve 1400
kadar da Süryani nüfus bulunuyordu. Urfa Sancağı, asayişin sağlanması ve ordunun harekâtının güvenliğini temin için bulundukları mahallerden çıkarılan Ermenilere iskân mıntıkalarından biri olarak tayin edilmişti. Ancak Urfa Ermeni- leri Meşrûtiyet’ten bu yana isyan için hazırlanmakta idiler. İsyan için uygun bir
zaman beklenirken silah toplanması ve 1894 doğumluların askere alınması
sırasında Sason, Zeytun, Haçin ve Diyarbakır bölgelerinden kaçan Ermeni askerler de komitacılara katılınca, 19 Ağustos 1915 Perşembe günü Urfa’ya 7,5 km. uzakta bulunan Germüş (Dağeteği) köyünde ve Urfa’da ilk isyanlar başladı. Bu başkaldırılar üzerine Urfa’da güvenliği sağlamak için halkın elindeki silahların
toplanması kararlaştırıldı. Yapılan aramalarda Urfa merkezde 720 tüfek. 406
tabanca, 74 yaralayıcı afet ile 4922 fişek efe geçirildi.
Tarsus’ta Fransızların kurdukları Ermeni lejyoner okullarından biri
Daha sonra Urfa amele taburunun bir bölüğündeki Ermeni askerler ellerindeki
kazma küreklerle saldırarak yüzbaşılarını ve bazı Müslüman erlerin bir kısmım
şehîd ettiler ve bir kısmını yaraladılar. Bu sıralarda menzil nakliye kolları,
amele taburları, hamal ve inşaat bölüklerinin dörtte üçü Ermeniydi. Bu güne
kadar zararlı herhangi bir davranışı görülmeyen Ermeni askerlere artık güvenmek mümkün değildi. Osmanlı Devleti’nde huzurve adalet içinde yasarlarken bu son yıllarda bilhassa dış mihrakların kışkırtma ve maddî yardımlarıyla artık hâdiseler vahim neticelere doğru gidiyordu. Meydana gelmesı muhtemel yeni saldırılara karşı 10 Ağustos 1915 tarihinde istenen sekiz yüz tüfekten kalan ah) yüz tüfeğin de fişekleriyle birlikte gönderilmesi ve İslahiye’de kırk bölük kadar askerî kuvvetin bulundurulması Başkumandanlık’tan istendi (28 Ağustos 1915).
Bu saldırılardan sonra 29 Eylül 1915 tarihine kadar sükûnet sürmüştür. Aynı gün Tarakçıoğ ullarının evinde toplanan Tarakçıoğullarından Bedros, Sarkis
ve asker kaçağı Yedikardeşoğlu Mıgırdıç ve Sasonlu bir maceraçının sebep- siz
yere silah atması üzerine, bu evi aramaya giden polis ve jandarmaya ateşle
karşılık verilmesiyle Url’a’da isyan başladı. Ermeni mahallesinin hâkim konumu
ve evlerin gayet sağlam olması sebebiyle jandarma kuvvetleri asayişi
sağlayamıyordu. Çıkan çatışmada altı jandarma yaralandı. Bu yaralılardan biri
şehîdoldu. Ermeni direnişçiler. Müslüman evlerine hücum ederek bazılarını efe
geçirmişlerdi.
Urfa MutasarrıfVekili Nazmi Bey, Başkumandanlığa çektiği şifrede bu isyanın
bastırılması için şehirdeki jandarma kuvvetlerinin iki misline çıkarılmasının
yetmeyeceğini; bölgeye bir topla birlikte nizamî bir kuvvetin gönderilmesini
istedi. Bu arada Ermeniler, Müslümanlardan da 10 kadını daha şehîd etmişlerdi.
Urfa Mutasarrıflığının askerî kuvvet istemesi üzerine Başkumandanlık, 4. ordu
Kumandanlığına hâdiselerin daha da büyümemesi ve Ermenilerin uzaklaştırılmaları için kuvvet şevkini emretmiştir. Bu sırada jandarmadan iki şehîd, sekiz yaralı ile halktan otuz kadar ölü ve yaralı vardı (5 Ekim 1915). Düşmanlık eden Ermeni tebaasının bulunduğu Urfa’da durum nazik olduğundan gerekli tedbirlerin derhal ve usulünce alınması için 9 Ekim 1915 tarihinde Fahreddin Paşa görevlendirilmişti. Fahreddin Paşa, Urfa’da dayanıklı binalara sığman Ermeni eşkıyası üzerine bir piyade taburu, bir süvari bölüğü ve iki sahra topu ile takviye edilmiş bir kuvvetle harekete geçmiştir. Bu tarihlerde Halep Amerikan Konsolosu Jackson, Urfa Ermenilerinin tehcir edilmemek için isyan ettiklerini belirttikten sonra mahallelerini tahkim ettiklerini, barikatlar kurduklarını ve diğer mahallelere geçmeye yarayan tüneller kazdıklarını anlatarak, direnmek için her türlü tedbiri aldıklarını iddia etmektedir.
Konsolos, Fahreddin Paşa’nın altı bin kişilik birliğine karşı direnen
Ermenilerin hepsinin tüfekli hatta mitralyözle donanmış, uzun süre yetecek
yiyeceğe sahip olduklarını anlatmaktadır, isyancıların bir kısmı Ermeni
mahallesi civarında bulunan Amerikalı Misyoner Leslee’nin yetimhanesine
sığınmıştı. Bunun üzerine Fahreddin Pasa önce Ermenilere hitaben bir beyanname yayınlayarak, teslim olmalarını istedi. Ama Ermeniler “teslim ol” çağrısına uymadıkları gibi mazgallar açarak savunma vaziyeti almaya devam ettiler. Hal böyle olunca Fahreddin Paşa, Misyoner Leslee’nin yetimhanesine yedi yabancıyı çağırarak Urfa hâdiselerini aynen gördükleri gibi anlatan bir tutanak
hazırlatmış ve imzalamalarını istemişse de bunlar tutanağı imzalamamışlardır.
Müteakiben Leslee’ye Ermenilerin teslim olması için iki mektup daha
gönderilmiştir.
Amerikalı Misyoner Leslee ise bir hileye baş vurarak beyaz bir bez üzerine
“Çıkmak istiyoruz, fakat bırakmıyorlar” cümlesini yazarak asmıştır. Ermenilerin
bütün çabalara rağmen direnmeye devam etmesi üzerine, âsilere karsı kullanılacak top ateşi esnasında yetimhane ile içindeki yabancıların zarar görmesi ihtimaline karsı Amerikan sefirine bilgi verilmiştir (9 Ekim 1915). Urfa’daki isyanın bir an önce bastırılması son derece önemli idi. 4. Ordu Kumandanlığı’na gönderilen 12 Ekim 1915 tarihli emirde su maddeler öne çıkmaktadır:
1- İsyan eden Ermeniler bir an önce yola getirilmelidir.
2- İsyanın bastırılması, benzerlerine tesirli bir ders olması bakımından da önemlidir.
3- Gereken tedbirlerin tam vaktinde ve gereği gibi alınması mecburidir.
4- Halen Urfa’da bulunan kuvvetler bir an evvel yerlerine gönderilmelidir.
Bunun için isyanın hemen bastırılması lüzumlu ve önemlidir. Bu emir üzerine Fahreddin Pasa, emrindeki kuvvetlerle evvela Ermeni mahallelerinin ön kısımlarını ele geçirmiş ve sığındıkları yerlerden bütün ikazlara rağmen çıkmayarak direnmeye devam eden Ermenileri top ateşiyle teslim olmak zorunda bırakmıştır. Ancak kısa bir müddet sonra Ermeni çetelerinin elebasları yine bir kolayını bularak başka bölgelere kaçmış ve isyan ve katliam faaliyetlerine devam etmiştir. Urfa isyanının propaganda malzemesi yapılmasını önlemek amacıyla üç gün sonra Başkumandanlık tarafından itilâf Devletleri ile yabancı vatandaş ve kuramlara hiçbir zarar verilmediği, elçiliklere ve basma duyurularak gerekli bilgilendirme yapılmıştır. Asilerin çok sağlam binalara sığınmış olmaları, onlara karşı top ateşi kullanmayı zaruri kılmış ve isyanın bastırılmasını geciktirmişti.
Konsolos, Fahreddin Paşanın altı bin kişilik birliğine karşı direnen Ermenilerin
hepsinin tüfekli hatta mitralyözle donanmış, uzun süre yetecek yiyeceğe sahip
olduklarını anlatmaktadır. İsyancıların bir kısmı Ermeni mahallesi civarında
bulunan Amerikalı Misyoner Lesleenin yetimhanesine sığınmıştı
Âsilerden, yüz yirmiyi aşkın mavzer ve martin tüfek ile yüzü aşkın revolver
tabanca ele geçirilmişti. Asker, jandarma ve ahaliden yaklaşık yirmi şehîd ve
elli kadar yaralı vardı. Diğer taraftan Osmanlı hükümeti, Urfa’da isyanın
başından beri üç yüz kırk dokuz Ermeni âsinin öldüğünü bildirmektedir. Sağ
olarak ele geçen direnişçiler Divan-ı Harb-i Örfîlere sevk edilmiş, iki bin Urfa
Ermenisi güvenlik içinde Musul’a göç ettirilmiştir. isyanın bastırılmasından
sonra Urfa Amerikan Yetimhanesi Müdürü Leslee ile yabancı uyruklu kişiler
güvenlik kuvvetlerine teslim olmuş ve koruma altına alınmıştır. Fakat bir süre
sonra isyanın elebaşlarından biri olduğu anlaşılan Mr. Leslee bir not bırakarak
intihar etmiştir. Misyoner Leslee’nin intihar etmeden önce bıraktığı not kısaca
şöyledir: “Benim Urfa’daki eylemlerimden hiç kimse sorumlu değildir. Özellikle
Kunzler ve Echart aileleri de sorumlu değildir. Bunlar yapmış olduğum hiçbir
şeye karışmamışlardır, içtiğimi önceki misyonerhâneden getirdim. Ermeni
ihtilaline katılmadım. Fakat ihtilal beni de sürükledi.” Misyoner Leslee’nin
mektubu isyanda rolü olan Kunzler ve Echart’ı korumaya yöneliktir. Urfa’daki
Ermeni isyanında yabancı devletlerin rolünün bulunduğu ortada idi. Bu tarihte
şehirde beş yüz yirmi dokuz İtilâf Devleti vatandaşının bulunması ve isyanda
kullanılan silahlar da bu ihtimali güçlendirmektedir. Bu şartlar altında
Ermenilerin isyanlarına destek veren Alman Misyoner Dr. Kunzler’in, daha sonra
yazdığı eserinde belki suçluluk psikolojisiyle Fahreddin Paşa’yı ve Türk
kuvvetlerini suçlaması ne derece doğrudur? Dr. Kunzler anılarında hızım
alamayarak Fahreddin Pasa’nın kurmay başkanı Kont Eberhard Woltskeel adlı
soydaşını Ermenilere hain dediği için suçlamaktan geri durmamaktadır. Nitekim bu yıllarda Urfa’da bulunan Alman Doğu Misyonu’na bağlı olarak çalışan Jacob
Kunzler ve Franz Echart da Urfa isyanını bastıran Fahreddin Paşa hakkında burada yazmaya bile gerek duymadığımız ve asılsız iddialarda bulunmaktadırlar.
Diyarbakır’da faaliyet gösteren Ermenllerden bir grup silah ve bombalarıyla yakalanmışlardı.
Ermeni isyanından önce Urfa gibi Antep de tehcir uygulaması dışında
bırakılmıştı. Van başta olmak üzere bazı Doğu vilayetlerinden gelecek
Ermenilerin buraya iskânı düşünülmüştü. 1914 Osmanlı nüfus istatistiklerine göre Antep’te kazalar hariç 14.466 Gregoryen, 393 Katolik ve 4635 Protestan olmak üzere 19.494 Ermeni yaşıyordu. Müslümanların sayısı 90.000 kadardı. Buraya çok yakın olan Zeytun ve Urfa’da İtilâf Devletlerinin desteğiyle çıkan Ermeni isyanları, Antep halkını da kötü yönde etkilemiştir. Antepliler, yaşananlardan büyük tedirginlik duymasına rağmen Ermenilerle Müslü- manlar arasında herhangi bir çatışma meydana gelmemişti. Bazı Ermeni ve Halep Amerikan konsolosluk kaynakları şehirde Ermenilerle Müslümanlar arasında çatışmaların olmamasını Fahreddin Paşa’nın dirayet ve gayretine bağlamıştır. Çünkü Fahreddin Paşa, Hıristiyanların da hazır bulunduğu bir toplantıda Müslümanları da ikaz etmiş, herkesin birbirine karşı hak ve hukuka saygılı olmasını tembihlemişti. Ayrıca Fahreddin Paşa şehirde tek bir Hıristiyan öldürüldüğü takdirde, buna cüret edeni öz kardeşi bile olsa asacağım açıklamıştı. Fahreddin Paşa, şehirdeki gerginliği azaltmak için gayrimüslim ileri gelenleri ile sürekli haberleşme ve işbirliği içerisinde olmuş, Antep Koleji’ni ziyaret ederek himayesine almış, şehirde huzur ve asayişi sağlamıştı.
2 Cİ BÖLÜM İLE DEVAM EDECEKTİR,
***